تور کربلا تاریخ ثبت : 1397/11/25_12:0

آداب سفر و زیارت


از آن‌ جایی که این شهر از شهرهای مقدس شیعیان است، در تمام طول سال زائران برای زیارت به آن جا می‌روند اما در ایام مقدس و خاص مانند تاسوعا و عاشورا اعیاد مانند عید قربان و حتی عید نوروز شهر مملو از زائر می‌شود.

کربلا یکی از مهم‌ترین شهرهای زیارتی عراق  یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در دنیا است.
مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)، این شهر را به اصلی ترین شهرهای زیارتی تبدیل کرده است. در طول سال شیعیان و دوستداران ائمه‌ی اطهار برای زیارت به این شهر می‌روند اما در ایام محرم و صفر، به‌خصوص روزهای تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی تعداد زائران به اوج خود می‌رسد. با وجود این که این روزها کشور عراق با با تروریست‌های تکفیری دست به گریبان است اما ترس از این تروریست‌ها هم نمی‌تواند عاشقان امام حسین را از دیدار و زیارت و عزاداری ایشان بازدارد؛ شیعیان و دوستداران امام حسین که به زیارت ایشان میروند در ایام محرم بهترین مراسم عزاداری را انجام میدهند و تجمع شیعیان و دوستداران فرزندان پیامبر اسلام در روز اربعین حسینی یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه ترین تجمع‌های مذهبی جهان است که نشان اتحاد مسلمانان برای جهان است. از این رو می‌خواهیم اطلاعات و نکاتی را در مورد این سفر برای شما بازگو کنیم که شاید دانستن آن برای هر زائری لازم باشد:

تور کربلا


اطلاعات ضروری

  • اختلاف ساعت با ایران: ۱/۵- ساعت
  • زبان رسمی: عربی و کردی
  • واحد پول: دینار عراق
  • کد کشور: ۹۶۴++
  • کد شهری: ۴۰
  • شماره تلفن‌های اضطراری:
  • پلیس: ۱۲۲۱۰۴
  • آمبولانس: ۱۲۲
  • آتش نشانی: ۱۲۲۱۱۵
  • جهت رانندگی: راست
  • فرودگاه بین المللی: ندارد

وضعیت آب و هوایی


آب و هوای کشور عراق (به جز شمال) عمدتا صحرایی است؛ با زمستان‌های خنک و گاه سرد و تابستان‌های خشک و گرم و آفتابی. دمای هوا در تابستان در بیشتر جاهای این کشور به ۴۰ درجه سانتی‌گراد و در برخی مناطق به ۴۸ درجه می‌رسد. دمای هوا به ندرت در زمستان بالای ۲۱ درجه می‌رود و در شرایط سخت بین ۱۵ تا ۱۹ درجه و در شب‌ها تا حد ۲ تا ۵ درجه قرار می‌گیرد. مناطق کوهستانی شمال اغلب از زمستان‌های سرد با بارش برف و باران برخوردار است که گاهی موجب خروش رودخانه‌ها می‌شود. به طور معمول بارندگی در این کشوراندک است. در بیشتر مناطق سالانه کمتر از ۲۵۰ میلی‌لیتر بارش وجود دارد. این بارش‌ها هم بیشتر در زمستان رخ می‌دهد. باران‌های تابستانی به جز در شمال به ندرت اتفاق می‌افتند.
بهترین زمان برای رزرو تور
از آن‌ جایی که این شهر از شهرهای مقدس شیعیان است، در تمام طول سال زائران برای زیارت به آن جا می‌روند اما در ایام مقدس و خاص مانند تاسوعا و عاشورا اعیاد مانند عید قربان و حتی عید نوروز شهر مملو از زائر می‌شود. در این ایام به‌علت بالا بودن قیمت هتل‌ها قیمت تور کمی گران‌تر از ایام معمولی سال می‌شود. برای سفر به کربلا بهتر است به‌شکل کاروان به این کشور سفر کنید چون هم از لحاظ هزینه به‌صرفه‌تر است و هم بیمه و امنیت شما در این کشور تامین می‌شود. در حال حاضر قیمت تور زمینی (۶ شب) کربلای معلا از تهران از حدود یک میلیون و صد هزار تومن شروع می‌شود و کمترین قیمت تور عتبات با هواپیما (۷ شب) از تهران در ایام محرم حدود یک میلیون و ششصد هزار تومان است و اگر می‌خواهید خود روز تاسوعا و عاشورا در این شهر باشید باید حدود ۲ میلیون و صد هزار تومان بپردازید. اما در ایام عادی می‌توانید با یک میلیون و چهارصد هزار تومان نیز به این شهر سفر کنید. یکی دیگر از مزیت‌های سفر با تور، گرفتن ویزا در شهر خود و توسط آژانس‌های مسافرتی است. اگر قصد سفر به این کشور را دارید در شهر خود اقدام به گرفتن ویزا کنید تا در مرز گرفتار کلاهبرداران نشوید.
هزینه‌ها
هزینه هاستل‌ها (خوابگاه) و هتل‌ها
کشور عراق جزو کشورهای جهان سوم است و تا چند سال پیش وضعیت هتل‌ها و گردشگری آن اصلا مناسب نبود. بعد از سقوط صدام ورود زائران شیعه و اغلب ایرانی، وضعیت هتل‌ها کمی بهتر از قبل شد. اگر قصد سفر به کربلا را دارید و می‌خواهید به‌صورت انفرادی به این سفر بروید، به شما توصیه می‌کنیم به‌هیچ وجه در هاستل‌ها (مسافرخانه‌ها) اقامت نکنید چون وضعیت آن‌ها اصلا مناسب نیست. هتل‌ها نیز درجه‌های مختلف دارند و کیفیت و وضعیت آن‌ها روز به روز بهتر می شود. قیمت هتل‌های متوسط در کربلا از حدود ۴۰ دلار (هر نفر در یک شب) شروع می‌شود و بسته به کیفیت خدمات و نزدیکی آن به حرم‌ قیمت‌ها بالا می‌رود. اما اگر بخواهیم بهترین و لوکس‌ترین هتل‌های شهر را به شما معرفی کنیم، باید از «هتل ریحان کربلا» نام ببریم؛ هتل «برج یوسف»، «کریستال»، «آلماناسیک»، «سفیر» و «زیارا» نیز جزو بهترین هتل‌های شهر کربلا محسوب می‌شوند.


چرا زیارت؟

زیارت در اسلام به ویژه در فرهنگ غنی تشیع از جایگاه والایی برخوردار است.

اولیای الهی و ائمه ی معصومین(علیهم السلام) پیروان خود را دعوت به زیارت کرده اند و پاداش فراوان برای «زائر» بیان شده است.

در زیارت، قبل از برهان و فلسفه چینی، شور و عشق و محبت نهفته است.

وادی زیارت، بیش از آن که وادی معقولات و محاسبات عقلی باشد، وادی دل و جذبه ی درون است.

در این جا پیش از آن که «عقل » محاسبه کند، دل فرمان می دهد. زائر اگر بداند و بشناسد که مورد زیارت کیست، دیگر نمی پرسد: «کجاست؟» به راه می افتد و همچون موسی(علیه السلام) در پی «عبد صالح » روان می گردد.

آن چه زائر را به پیمودن این راه وا می دارد، کشش درونی و علاقه ی قلبی اوست، چراکه اگر عشق آمد، خستگی رخت بر می بندد.

«آنچه در راه طلب خسته نگردد هرگز      پای پرآبله و بادیه پیمای من است »

شوق دیدار محبوب، انسان عافیت طلب را بادیه پیما می سازد. به خصوص اگر عشق راستین به خدا باشد که معشوق کامل و محبوب مطلق است و پیوند با او، سوزنده و سازنده است و به فرموده ی امیر بیان، حضرت علی ( علیه السلام): «حب الله نار لا تمر علی شییء الا احترق و نور الله لایطلع علی شییء الا اضاء» (محبت خدا آتشی است سوزان و نورخدا، فروغی است، روشنگر)

تور کربلا

و به قول میکل آنژ (تندیس پرداز ایتالیایی): «عشق، شهری است که خداوند به انسان داده تا با آن نزد وی پرواز کند» 

عشق، معمار عالم و آباد کننده ی دل است و دانشمند دیگری می گوید:

«یک قلب می تواند هزارسال فکر خود را به کار برد، لیکن به قدر آن چه عشق، یک روز یاد می دهد، کسب نتواند کرد» 

و حافظ در این خصوص می گوید:

«ناز پرور تنعم نبرد راه به دوست     عاشقی شیوه ی رندان بلاکش باشد»

عاشق محبت خدا و اولیای خدا، سر برکف می نهد ودر کوی دوست می رود و راضی است به هرچه او بپسندد، چه راحت، چه رنج، چه غم و چه شادی و به قول باباطاهر:

یکی درد و یکی درمان پسندد       یکی وصل و یکی هجران پسندد

من از درمان و درد و وصل و هجران      پسندم آنچه را جانان پسندد

داغ محبت خدا و رسول و اهل بیت(علیهم السلام) برسینه داشتن، همراه است، با رنج ها و مشقت هایی که در راه این محبت است. مگر می توان از دشت ها به سوی خانه و دیار محبوب، گذر کرد و خار بیابان را درپای ندید؟!

سلیمانا از این خرمن فقط یک گوشه میخواهم              ز گوشه گوشه ی دنیا فقط شش گوشه میخواهم

نتیجه ی محبت و دوست داشتن ائمه (علیهم السلام)

بعضی شیعیان خدمت ائمه ی اطهار(علیه السلام) می رسیدند و ابراز می کردند که ما، شما اهل بیت را دوست می داریم و آنان در پاسخ می فرمودند:

من احبنا اهل البیت فلیعد للفقر - او للبلاء - جلبابا4

«کسی که ما اهل بیت را دوست دارد؛ آماده ی سختی باشد و تن پوشی از فقر و محرومیت برای خود آماده سازد.»

و در فرهنگ جامع تشیع، معشوق های برین، خدا و رسول و ائمه ی اطهار (علیهم السلام) صدیقین، شهیدان و پاک مردانی هستند که در احیای مکتب، جان در طبق اخلاص نهادند و لایق محبت شدند. به تعبیر زیبای امام صادق (علیه السلام):

«هل الدین الالحب »5 (دین، چیزی جز محبت نیست).

پس محبت پشتوانه ی زیارت است.

زیارت، زبان علاقه و ترجمان وابستگی قلبی و نمودی از احساس شوق درونی و نشانی از محبت و دلیلی بر عشق و علامتی از تعلق خاطر است.

تور کربلا

فیض حضور

اگر در مدار عشق قرار گرفتی و در قلمرو محبت ائمه و اولیاء وارد شدی، این محبت چاره ساز است.

مگر می شود انسانی خدا را دوست بدارد؛ ولی خدای سبحان او را دوست ندارد؟

مگر می شود شیفته ی پیامبر شد؛ ولی پیامبر نسبت به عاشقش بی توجه باشد؟

مگر می شود کسی خدا را یاد کند، همان گونه که فرموده است:

«فاذکرونی اذکرکم »6 (مرا یاد کنید، تا من هم به یاد شما باشم)؛ ولی خداوند او را یاد نکند؟ وقتی زیارت شونده، در خاطر زائر باشد، زائر هم در خاطر او است.

وقتی به پیامبر و امام معصوم و امام زادگان سلام می دهیم، آنان توجه دارند و جواب سلام ما را می دهند.

در زیارت نامه ها، درموارد متعددی چنین تعابیری وجود دارد که خطاب به مزور گفته می شود:

«اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد سلامی»

یعنی شهادت می دهم که تو شاهد این مقام و موقعیت زیارت من هستی و سخنم را شنیده و سلامم را پاسخ می گویی.

در این خصوص از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است:

ان لله ملائکة سیاحین فی الارض یبلغونی عن امتی السلام7

یعنی خداوند را فرشتگانی است که روی زمین می گردند و سلام های امت مرا به من می رسانند.

و در روایت دیگر فرموده است:

من سلم علی فی شیء من الارض بلغته و من سلم علی عندالقبرسمعته8

یعنی هر که بر من سلام دهد در جایی از زمین، به من رسانده می شود و اگر کنار قبرم سلام بدهد، می شنوم.

هنگامی که زیارت پیامبر(صلی الله علیه و آله) در حال مرگ و حیات یکسان است و آن حضرت ودیگر معصومین(علیه السلام) به سلام ما پاسخ می دهند و این جاست که دیگر محبت، یک طرفه نیست.

و چه نیک سروده است اقبال لاهوری از مددخواهی خدا و رسول:

«فقیرم از تو خواهم هرچه خواهم      دل کوهی خراش، از برگ کاهم

مرا درس حکیمان درد سر داد            که من پرورده ی فیض نگاهم »

آری «زیارت» نشانه ی جهت گیری انسان است. الهام بخش و آموزنده است. الهام گرفته از اسوه ها است. خط دهنده است. تعظیم شعایر است. تقدیر از فداکاری ها و تجلیل و گرامی داشت فضلیت هاست. زمینه ساز شناخت و تربیت است. بالا برنده است. تعالی بخش است و پرورش یافتن از «فیض نگاه» است.

زیارت، یا تجدید عهد با «خط امامت» است، یا میثاق با «خون شهید»، یا پیمان با «محور توحید» و «بیعت با رسالت و وحی» است.

حرمت بس که شبیه است به محراب نماز                هر که آمد به تماشای تو در سجده فتاد


زیارت از منظر ثامن الحجج علی بن موسی الرضا ( علیه السلام):

امام هشتم شیعیان جهان درمورد عهد و پیمانی که هر امامی برگردن رهروان خود دارند، فرموده است:

ان لکل امام عهدا فی عنق اولیائه و شیعته و ان من تمام الوفاء بالعهد زیارة قبورهم فمن زارهم رغبة فی زیارتهم و تصدیقا بما رغبوا فیه کان ائمتهم شفعائهم یوم القیامه9

یعنی: برای هر امامی به گردن شیعیان و هوادارانش پیمانی است و جمله ی وفا به این پیمان، زیارت قبور آنان است. پس هرکس از روی رغبت و پذیرش، آنان را زیارت کند، امامان در قیامت شفیعان آنان(او) خواهند بود.

بر اساس همین وفای به عهد است که شیعه همواره در احیای نام و یاد و زیارت قبور اولیای دین، چه رنج ها که کشیده و چه شهیدها که داده است و هم اکنون نیز این خط ایثار و شهادت تداوم دارد.

آری، زیارت تداوم همین خط است و تبرک و توسل و استشفاء و استشفاع، فیض گیری از آن معنویات است، که سیره و روش گذشتگان صالح ما نیز همین بوده است.
رو به قبله میشوم با دیدن عکس حرم          کربلایی کن مرا با جان من بازی نکن


آثار و برکات تربت پاک سیدالشهدا علیه السلام

سجده بر خاک تو شایسته بود وقت نماز           اى که از خون جبینت به جبین آب وضوست

فضیلت و آثار و برکاتى که براى تربت حسینى است، براى هیچ تربتى و قطعه‏اى از قطعات زمین نیست. خاک کربلا قطعه‏اى از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانى از یک فداکار در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است.

حور و قصور و کوثر از آن بهشتیان                      ما را کفایت است رخ انور حسین

کربلایش قطعه‏اى از جنت است باب نور و باب لطف و رحمت است‏

اما در این که چرا تنها این خاک داراى چنین ویژگی‌ها و آثار و برکات است؟ باید گفت: هر چیزى که در این عالم، شرافت ظاهرى و یا معنوى پیدا مى‏کند، یا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتى است، و یا به خاطر وقوع امر خارق‌العاده و مهمى است که به آن شرافت و برکت داده است .

در تربت کربلاى سیدالشهدا علیه السلام هر دو امر محقق شده است، زیرا خاک کربلا بنا بر روایاتى، هم شرافت ذاتى و خدادادى، و هم امر عظیم و واقعه‏اى مهم در آنجا واقع گردیده که آن شهادت حسین بن على علیه السلام و یاران وفادارش مى‏باشد، لذا داراى فضیلت و آثارى خاص است .

آمده است که چون بر قبر امام حسین علیه السلام آب بستند، پس از چهل روز آب فرو نشست و اثر قبر محو گردید، یکى از اعراب بنى اسد آمد و از خاک قبضه قبضه برداشت و بویید تا بر قبر حسین رسید، و چون او را مى‏بوسید گریه مى‏کرد و مى‏گفت: پدر و مادرم به فدایت، چه قدر خوشبویى که قبر و تربت تو چنین خوشبو است، سپس شروع کرد به سرودن:

خواهند نهان سازند قبرش ز حبیبش‏   خوشبویى خاک قبر گردیده دلیلش‏

آرى خاک مزار حسین علیه السلام سرمه چشم عاشقان و شیفتگانش بوده و ایشان را مجنون وار به سوى خود مى‏کشاند.

از آنجایى که هدف این کتاب بر شمردن آثار و برکات سیدالشهدا علیه السلام است، از تفصیل در مطلب پرهیز کرده و علاقه‏مندان به این مقوله را به کتاب‌هاى مربوط ارجاع مى‏دهد.

و اما آثار و برکاتى که مى‌توان براى تربت پاک حسینى برشمرد عبارتند از:

تأثیر تماس اعضاى بدن با تربت

یکى از آثار و برکات تربت سیدالشهدا علیه السلام این است که متبرک نمودن بدن و صورت با آن تربت شریف تأثیر معنوى زیادى بر انسان خواهد گذاشت، از این رو از بعضى بزرگان دین و امامان معصوم نقل شده که بعد از نماز، بدن و صورت خویش را با مهر کربلا متبرک مى‌کنند. و نیز دستور داده‏اند که قبل از خوردن تربت جهت شفا گرفتن، آن را بوسیده و با اعضاى بدن تماس داده شود.

امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند متعال تربت جدم حسین علیه السلام را شفاى هر درد، و ایمنى از هر خوفى قرار داده است؛ پس هرگاه یکى از شما خواست از آن خاک تناول کند، ببوسد و آن را به چشم گذارد و بر سایر اعضاى بدنش تماس دهد...»

سجده بر تربت

یکى دیگر از برکات و آثار خاک مزار امام حسین علیه السلام این است که سجده بر آن تربت پاک حجاب‌هاى ظلمانى را کنار زده و در توجه حق تعالى به نمازگزار مؤثر است. امام صادق علیه السلام در این باره مى‏فرماید: «همانا سجود بر تربت حسین علیه السلام حجاب‌هاى هفتگانه را پاره مى‌کند.»

لازم به ذکر است که مراد از «حجاب» در کتاب و سنت، همان حجاب‌هایى است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب مى‌سازد که در مرحله اول، حجاب‌هاى ظلمانى و در مرحله دوم، حجاب‌هاى نورانى برطرف مى‏شود اما مراد از حجاب‌هاى هفتگانه، ظاهراً حجاب‌هاى ظلمانى است. سجده بر تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام این خاصیت را دارد که در صورت معرفت به حق حضرت و ولایت او، حجاب‌ها را دریده و راهگشاى وصول به کمالات انسانى باشد.

سجده بر خاک سر کوى تو آرند خلایق      جان فداى تو که هم قبله و هم قبله نمایى

و اما در خصوص این که در میان شیعه معمول است از خاک مقدس کربلا یعنى تربت کنار قبر سیدالشهدا علیه السلام خاک برداشته و با آن مُهر درست کرده و غالباً در نماز، به آن سجده مى‏کنند بدین خاطر است که از خاک زمین بوده و به تمامى خاک‌ها مى‏توان سجده کرد، و از طرفى خاک کربلا به لحاظ شهادت امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش شرافت پیدا کرده است، به طورى که اهل‌بیت علیهم السلام نیز به ما فرموده‏اند در هر نمازى که سجده بر تربت کربلا باشد خداوند آن نماز را به خاطر آن حضرت قبول مى‏کند. چنانکه حضرت صادق علیه السلام از خاک کربلا درون کیسه‏اى ریخته و در سجاده همراه داشت، در هنگام نماز آن کیسه را باز مى‏کرد و بر آن سجده مى‏نمود.

شفا یافتن

از جمله آثار و برکات قطعى تربت پاک سیدالشهدا علیه السلام شفا بودن آن براى دردها و آلام انسان است. روایاتى که دلالت بر این امر دارند به سه دسته تقسیم مى‏شوند:

1- روایاتى است که شفا بودن را براى تربتى که از خود قبر شریف برداشته شود مخصوص کرده است، چنانکه امام صادق علیه السلام فرمود: «به درستى که نزد سر حسین علیه السلام تربت سرخى است که شفاى هر دردى غیر از مرگ مى‌باشد.»

2- روایاتى است که با تعبیرات مختلف توسعه‏اى از بیست ذراع تا پنج فرسخ و یا ده میل را براى آن قائل است. چنانکه امام صادق علیه السلام فرمود: «حریم مزار حسین علیه السلام پنج فرسخ از چهار جانب قبر است.»

3- روایاتى است که به طور مطلق جنبه شفا بودن تربت را مطرح نموده‏اند. چنانکه امام صادق علیه السلام فرمود: «خاک مزار امام حسین علیه السلام براى هر دردى شفاست.»

تا شفا بخشد روان و جسم هر بیمار را       در حریم وصل خود خاک شفا دارد حسین‏

و نیز امام رضا علیه السلام فرمود: «خوردن گِل، مانند خوردن مردار و خون و گوشت خوک، حرام است مگر گِل مزار حسین علیه السلام، به درستى که در آن شفاى هر درد و امنیت از هر ترسى است.»

تور کربلا

 

تور کربلا

تور کربلا : 

گروه زیارتی یاس به هدف افزایش کیفیت و تسهیل سفر به عتبات عالیات و زیارت اهل بیت علیه السلام، خدمات تور کربلا ارزان قیمت را ارائه میدهد.

بهرمندی از تورهای منظم به صورت کاروان های زیارتی باکیفیت از جمله خدمات ارائه شده گروه زیارتی یاس میباشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک بفرمایید : 👇🏾👇🏾👇🏾

📎 تور کربلا

 



کلمه کلیدی :

تور کربلا

نام نویسنده :مسعودیفر